E-pasta vēstules ir aktuāls saziņas veids uzņēmējdarbības vidē jau ilgu laiku. Taču šobrīd, kad daudzi strādā attālināti, sarakste gan e-pastā, gan citos saziņas rīkos (Skype, Slack, Google Hangouts, WhatsApp) ir kļuvusi vēl populārāka.
Valoda ir personīgā zīmola daļa. Prasmīgi lietojot valodu, var atstāt labu iespaidu par sevi. Tāpēc apkopojām biežāk sastopamās valodas kļūdas, lai jums tādas negadītos.
Darbības vārdu zināt loka tāpat kā vārdus lasīt, rakstīt. Tātad lasa, raksta, zina.
Vārds pašreiz ir radies no “šajā pašā reizē”.
Daudzās e-pasta programmās var lietot pareizrakstības pārbaudes rīkus, kas izlabos kļūdas. Ja tāda iespēja ir, iesakām izmantot! Taču, ja nav, tekstu var iekopēt Word un veikt pareizrakstības pārbaudi tur.
Vārds “variet” ir pavēles izteiksmē, to lieto retos gadījumos, jo ir grūti pavēlēt kaut ko varēt. Pareiza lietojuma piemērs: “Domājat, ka nevarat? Tad variet!”
Saikli ka lieto, konstatējot faktu. Apstākļa vārds kad raksturo laiku. “Kad spīdēja saule? Vakar?”
Otrā teikuma konstrukcija ar atpakaļ lietojumu ir pārņemta no krievu valodas: “Три дня назад.”
Brīdināt, nevis izteikt brīdinājumu.
Iepirkties, nevis veikt iepirkumus.
Piedalīties, nevis ņemt dalību.
Šajos piemēros ir redzama liekvārdība. E-pasta vēstulēs it īpaši svarīgi ir ievērot konkrētību, lai teksts būtu īss un labi saprotams.
Lietojot pieturzīmes, galvenais, kas ir jāņem vērā: nepārspīlēt un ievērot mērenību.
Ja vēlaties paust sašutumu un neizpratni, gana iedarbīgi būs likt vienu izsaukuma un vienu jautājuma zīmi. “Kā tas varēja gadīties?!” Ja rakstīsiet “KĀ TAS VARĒJA GADĪTIES?????!!!!!”, atstāsiet negatīvu iespaidu par sevi, jo neesat apvaldījis savas emocijas. Rakstveida saziņai ir lieliska priekšrocība – ir iespēja apdomāties, pirms rakstāt.
Ja māc šaubas par vārda pareizrakstību vai nozīmi, pārbaudiet to vietnē https://tezaurs.lv/.
Ja ir nepieciešams termina latviskojums, izmantojiet Akadēmisko terminu datubāzi http://termini.lza.lv/term.php.
Ja ir radies jautājums par valodu, uzdodiet to Latviešu valodas aģentūrai vai sameklējiet aģentūras lietotnē https://www.valodaskonsultacijas.lv/lv/consultations.
Sagatavoja: Alise Apsīte, Tulkot.lv klientu attiecību vadītāja ar humanitāro zinātņu bakalaura grādu filoloģijā.